De ambitie van onze school is om kinderen in de buurt naar school te laten gaan en hen het onderwijs te bieden dat zij nodig hebben. Tegelijkertijd houdt dit in dat wij als school ook rekening moeten houden met de leerlingen die al op onze school zitten. Voor elke leerling die bij onze school wordt aangemeld (ook voor kinderen die later worden aangemeld dan groep 1) wordt onderzocht of er sprake is van specifieke onderwijs- of ondersteuningsbehoeften. Vervolgens wordt onderzocht in hoeverre wij hier als school aan tegemoet kunnen komen. Daarbij houden we rekening met de volgende ‘grenzen aan ons onderwijs’: Op dit moment zijn er duidelijk grenzen aan het onderwijs van onze school, waar het gaat om ondersteuning bij specifieke behoeften.
We kunnen met de huidige formatie, middelen en expertise geen onderwijs bieden aan: ·
- Leerlingen met een ernstige lichamelijk en/of medische beperking die grote verzorgingsbehoeften hebben.
- Leerlingen met een meervoudig leerprobleem.
- Leerlingen met ernstige spraak-taalproblematiek waarbij de communicatieve redzaamheid een beperking is voor het onderwijs.
- Leerlingen met ernstige, structurele gedragsproblemen (zie gedragsprotocol).
- Leerlingen met een toelaatbaarheidsverklaring voor het speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO).
- Leerlingen waarvan de ouders niet mee willen werken aan onderzoek om de onderwijsbehoeften van hun kind in kaart te brengen.
Mocht onze school de benodigde ondersteuning niet kunnen bieden, dan bekijken we samen met de betrokkenen waar de ondersteuning wel geboden kan worden en bieden we de ouders begeleiding naar een passende onderwijsplek/-setting voor hun kind (zorgplicht).